Clasificarea
tipurilor de lecţii după criteriul competenţei:
TIPUL LECŢIEI
|
CARACTERISTICA
|
SECVENŢELE LECŢIEI
|
de formare a competentelor de dobândire a
cunoştinţelor
|
vizează prioritar formarea capacităţilor de
dobândire a cunoştinţelor
|
1. Organizarea clasei (moment organizatoric)
2. Reactualizarea structurilor anterioare,
verificarea temei pentru acasă
3. Prezentarea optimă a conţinutului nou
4. Dirijarea învăţării
5. Consolidarea materiei şi formarea capacităţilor (la nivel de reproducere)
6. Evaluarea (curentă, instructivă, fără aprecieri cu note)
7. Bilanţul lecţiei. Concluzii
8. Anunţarea temei pentru acasă.
|
de formare a competentelor de înţelegere a cunoştinţelor
|
vizează prioritar formarea capacităţilor de
înţelegere a cunoştinţelor dobândite anterior
|
1. Organizarea
clasei (moment organizatoric)
2. Reactualizarea
structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă
3. Consolidarea
materiei şi formarea capacităţilor:
a) la nivel de
reproducere;
b) la nivel
productiv.
4. Evaluarea
(curentă, instructivă, fără aprecieri cu note)
5. Bilanţul lecţiei.
Concluzii
6. Anunţarea temei
pentru acasă.
|
de formare a competentelor de aplicare a cunoştinţelor
|
vizează prioritar formarea capacităţilor de
aplicare a cunoştinţelor dobândite şi înţelese anterior);
|
1. Organizarea clasei (moment organizatoric)
2. Reactualizarea structurilor anterioare,
verificarea temei pentru acasă
3. consolidarea materiei şi formarea capacităţilor:
a) la nivel productiv;
b) la nivel de transferuri în alte domenii.
4. Evaluarea (formativă de tip sumativ, cu aprecieri
cu note)
5. Bilanţul lecţiei. Concluzii
6. Anunţarea temei pentru acasă.
|
de formare a competentelor de analiză-sinteză a
cunoştinţelor
|
vizează prioritar formarea capacităţilor de
analiză-sinteză a cunoştinţelor dobândite, înţelese şi aplicate anterior
|
1. Organizarea
clasei (moment organizatoric)
2. Verificarea temei
pentru acasă
3. Analiza-sinteza
materiei teoretice studiate (sistematizarea, clasificarea, generalizarea)
4. Analiza-sinteza
metodelor de rezolvare studiate:
a. la nivel productiv, cu
transferuri în alte domenii;
b. la nivel creativ.
5. Evaluarea
(formativă de tip sumativ, cu aprecieri cu note)
6. Bilanţul lecţiei.
Concluzii
7. Anunţarea temei
pentru acasă.
|
de formare a competentelor de evaluare a
cunoştinţelor
|
vizează prioritar formarea capacităţilor de
evaluare critică a cunoştinţelor dobândite, înţelese, aplicate şi
interpretate analitico-sintetic anterior
|
1. Organizarea clasei (moment organizatoric)
2. Instrucţiuni privind realizarea lucrării de evaluare
3. Realizarea lucrării de evaluare (testul, lucrarea practică, lucrarea de
laborator, proiectul, autoevaluarea etc.)
4. Bilanţul lecţiei. Concluzii
5. Anunţarea temei pentru acasă.
|
mixtă
|
lecţie centrată
prioritar pe realizarea interdependenţei obiective – conţinuturi –
metodologie - evaluare şi a corelaţiilor pedagogice învăţător-elev,
elev-elev, elev-învăţător.
|
1. Organizarea clasei (moment organizatoric)
2. Reactualizarea structurilor anterioare, verificarea temei pentru acasă
3. Prezentarea optimă a conţinutului
4. Consolidarea materiei şi formarea capacităţilor:
a. la nivel de reproducere;
b. la nivel productiv, cu unele transferuri în alte domenii
5. Evaluarea:
a. curentă, fără aprecieri cu note pentru materia nouă;
b. sumativă, cu aprecieri cu note pentru materia studiată anterior.
6. Bilanţul lecţiei. Concluzii
7. Anunţarea temei pentru acasă.
|
Observaţii:
1. În
structura lecţiei, secvenţele „Bilanţul lecţiei. Concluzii” şi „Anunţarea temei
pentru acasă” pot fi, la dorinţă, schimbate între ele.
2. În
funcţie de necesitate, verificarea temei pentru acasă poate fi atât
cantitativă, cât şi calitativă.
3. Concluziile
lecţiei vor conţine atât aspecte cantitative, cât şi aspecte calitative.
Sursă:
revista "Învăţătorul modern"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu