Totalul afișărilor de pagină

miercuri, 16 februarie 2011


                     Exprima-te CROCANT
Multi oameni cu idei geniale si capacitate intelectuala de invidiat au o exprimare greoaie si plictisitoare, care nu are impact la public si nici in conversatiile de zi cu zi. Tocmai de aceea, in acest articol doresc sa iti prtezint un procedeu de analiza a stilului de exprimare. Este vorba despre stilul de exprimare CROCANT. CROCANT este un cuvant format din initialele celor 7 caracteristici definitorii pe care le urmareste analiza stilului de comunicare al unui vorbitor.Cand analizezi cat de CROCANT se exprima cineva, vei descoperi ca unele dintre cele 7 elemente reprezinta punctele sale tari iar altele reprezinta puncte slabe. In plus, iti poti analiza propriul stil de exprimare ca sa vezi in ce masura il poti imbunatati. Simpla modificare in sens pozitiv a unuia dintre cele 7 elemente iti va spori capacitatea de convingere in timp foarte scurt.
Ori de cate ori doresti sa comunici o idee, cu cat mai CROCANT te exprimi, cu atat mai usor va fi receptata ideea ta.
Cand deschizi o punga de chips-uri probabil ca nu iti doresti sa gasesti acolo altceva decat niste bucati intregi si CROCANTe de cartofi. Daca gasesti in schimb bucati moi si unsuroase vei considera ca produsul este de proasta calitate.
La fel, intr-o conversatie, ai nevoie ca stilul de exprimare al interlocutorului sa fie suficient de „CROCANT” pentru a iti mentine atentia treaza. Complementar, ar fi de dorit ca si stilul tau de exprimare sa fie atractiv pentru interlocutori.
Iata care sunt, pe rand, elementele importante ale stilului de exprimare CROCANT:
Clar
Cat de clar te exprimi? Cat de usor de urmarit si lipsita de ambiguitati este prezentarea ta? Pentru a avea o exprimare clara este bine sa eviti cuvintele sofisticate si frazele lungi.
In schimb, fa pauze dupa ce ai spus o idee importanta ca sa ii dai timp interlocutorului sa inteleaga informatia. Verifica prin intrebari sau ridicand din sprancene daca te-ai facut inteles. Daca nu, fii gata sa reiei explicatia cu alte cuvinte.
Riguros
Cand dai o explicatie, cat de bine urmaresti secventa de prezentare? Sunt toate lucrurile „la locul lor” ?(exemple, date statistice, etc.)
Ca sa oferi o perceptie de rigoare a exprimarii evita digresiunile inutile. Rezista tentatiei de a aluneca din poveste in poveste, cu exceptia cazului in care povestea ilustreaza un element cheie al prezentarii tale.
Cei din jur vor percepe ca esti riguros atunci cand explici clar mai intai unde vrei sa ajungi (care este scopul tau), iar la final te asiguri ca ai realizat acel scop si interlocutorul a inteles explicatia.
Obiectiv
Cat de mult conteaza in prezentarea ta datele, faptele, studiile? Cat de mult conteaza parerea celorlalti – o iei in calcul?
Faptul ca esti obiectiv iti confera credibilitate. Practic, cu cat oferi informatii mai precise, cu atat elimini mai mult din subiectivism. De asemenea, cu cat accepti mai deschis puncte de vedere contrare cu atat esti perceput mai credibil si mai obiectiv. Renunta sa aperi cu orice pret o pozitie si accepta si parerea celorlalti, mai ales atunci cand se bazeaza pe argumente solide.
Urmatoarele 4 elemente ale stilului CROCANT, (Complet, Aplicabil, Nou si Temporal) se refera la doua nevoi psihologice fundamentale pe care le avem atunci cand comunicam sau atunci cand invatam ceva: nevoia de certitudine si nevoia de incertitudine.
Prima declanseaza comportamente de autoprotejare si stabilire a limitelor pina la care suntem dispusi sa mergem in interactiunile cu ceilalti. A doua ne impinge sa depasim aceste limite si sa evoluam descoperind noi lumi.
Literele C si T din acronimul CROCANT se refera la satisfacerea nevoii de certitudine. Literele A si N din acronimul CROCANT se refera la satisfacerea nevoii de incertitudine. Sa le analizam pe rand.
Complet
Cat de des „inchizi cercul” atunci cand faci o prezentare? Asteptarile pe care le creezi in mintea cursantilor sunt implinite?
Oamenii simt o nevoie psihologica foarte puternica de a incheia la nivel mental „socotelile” (nevoia de certitudine). Cand nu ne este satisfacuta aceasta nevoie, spunem despre felul in care se exprima celalalt ca este „varza” sau ca „sare de la una la alta” sau ca „bate campii”.
Cand ai terminat de dat o explicatie asigura-te ca si pentru partenerul tau de dialog explicatia este suficienta.
Aplicabil
Cat de practica si utilizabila este informatia pe care o livrezi? Este suficient de simplu structurata pentru a putea fi aplicata usor si imediat?
Majoritatea adultilor prefera sa asculte lucruri cu relevanta practica pentru ei. Cu cat oferi mai multe idei practice despre cum le-ar putea fi de folos ceea ce le prezinti cu atat poti sa „vinzi” mai usor o idee sau un produs.
Ofera cateva exemple care sa faca usoara intelegerea aplicabilitatii practice a ideilor tale.
Nou
Cat de noua este informatia pe care o livrezi? Are suficiente elemente diferite de ceea ce „se stie deja” pentru a capta atentia? Daca vrei sa atragi atentia asupra a ceea ce urmeaza sa spui este foarte indicat sa oferi informatii noi si unice.
Totusi, desi atentia ne este captata de ceea ce este „nemaivazut”, excesul de noutate poate determina o reactie de respingere (din cauza nevoii de certitudine). De aceea, nu oferi mai multa informatie noua decat este necesar. Noutatea are rolul de a atrage atentia si de a starni curiozitatea (nevoia de incertitudine).
Pe de alta parte, cei din jur au nevoie sa se poata raporta cu propria experienta la ceea ce le spui. De aceea, exemplele, povestirile sau citatele vor pastra atentia interlocutorului treaza.
Noutatea este scanteia, iar elementele deja cunoscute sunt combustibilul care mentine flacara.
Temporal
Cat de bine te poti incadra in timp cu ceea ce oferi? Poti respecta cadrul temporal propus? Daca porti o discutie cu un om de afaceri pentru care timpul este foarte pretios, probabil ca stii ca trebuie sa comunici rapid si eficient. Acest lucuru devine foarte vizibil in vanzari si negocieri.
Practic, in orice conversatie importanta este bine sa te pregatesti sa comunici ideile esentiale in 90 de secunde. Uneori, doar atat ai la dispozitie. Cand faci acest lucru, atentia ta se focalizeaza pe rezultatele dorite si exprimarea ta devine brusc mai CROCANTA.
In plus, stabileste impreuna cu interlocutorii un orizont de timp pentru intreaga intalnire, si respecta-l. Oricum, atentia celuilalt este distrasa in momentul in care timpul a expirat. Aminteste-ti de momentele cand suna clopotelul la scoala, iar profesorul uita sa mai dea pauza…
In concluzie, cand te exprimi CROCANT obtii cel putin trei lucruri de la interlocutorii tai: atragi atentia, oferi in mod eficient informatii si ii inviti in mod convingator sa actioneze.
In plus, poti acum sa analizezi felul in care prietenii tai se exprima si sa le oferi sugestii.
Sugestie: Analizeaza care dintre elementele stilului CROCANT este mai slab reprezentat in felul in care te exprimi: Comunici suficient de Clar? Prezentarea ideilor este Riguroasa? Asculti si parerile celorlalti si te bazezi pe date ca sa iti pastrezi Obiectivitatea? „Inchizi cercul” atunci cand prezinti o idee? Ceea ce spui este practic si util? Areo doza de noutate astfel incat informatia sa fie interesanta ? Te incadrezi in timp?
Cand ai descoperit punctul slab, actioneaza asupra lui si vei vedea cum stilul tau de comunicare devine mai convingator!
Iar daca vrei cu adevarat sa prezinti ca un profesionist… pentru ca vrei sa obtii o promovare, sa vinzi mai mult, sa iti construiesti un brand personal… sau vrei sa iti promovezi propriul business…
                                                                                                                            Andy Szekely

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu